مانند بسیاری از مواد اضافی مصرف شده ، نمک زیاد در رژیم غذایی شما می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. در اینجا نگاهی به عوارض کوتاه مدت و بلند مدت مصرف زیاد نمک (سدیم) و نکاتی برای حفظ مصرف این ماده معدنی ضروری در سطح سالم می اندازیم.

 

اهمیت نمک

بدن انسان برای عملکرد صحیح به نمک (سدیم) نیاز دارد. نمک پس از بلعیده شدن و پخش شدن در جریان خون و دیگر مایعات بدن ، مسئولیت های متعددی را بر عهده می گیرد. این الکترولیت ها را تنظیم می کند که به مغز اجازه می دهد تا سیگنال های الکتریکی را به اعصاب و ماهیچه ها منتقل کند و همچنین سطح مایعات مانند حجم کل خون را کنترل می کند ، که بعدا بر فشار خون تأثیر می گذارد. نمک همچنین غدد فوق کلیوی را تحریک می کند ، سکته مغزی را کاهش می دهد و به حفظ سایر مواد معدنی مهم در جریان خون کمک می کند.

فقط مقدار کمی نمک به طور روزانه برای انجام این وظایف ضروری مورد نیاز است. مقدار مجاز توصیه شده نمک برای بزرگسالان متوسط ​​تقریباً 2400 میلی گرم در روز است که تقریباً معادل یک قاشق چایخوری نمک سنتی (کلرید سدیم) است. با این حال ، بسیاری از مردم نمک بسیار بیش از مقدار توصیه شده روزانه مصرف می کنند ، که می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.
 

اثرات کوتاه مدت مصرف زیاد نمک

پس از مصرف مقادیر زیاد نمک ، اثرات کوتاه مدت آن بلافاصله پس از آن قابل مشاهده است.

عوارض جانبی کوتاه مدت مصرف زیاد نمک شامل تورم دست و پا یا تورم صورت است . برخی از افراد به دلیل احتباس آب دچار نفخ می شوند یا بعد از یک وعده غذایی شور احساس تشنگی مفرط می کنند. این عوارض عموماً کوتاه مدت هستند و پس از نوشیدن چند لیوان آب و کاهش عمدی مصرف سدیم در وعده های غذایی بعدی ، بدن سدیم اضافی را از بین می برد و به حالت متورم تری برمی گردد.
 

اثرات طولانی مدت مصرف زیاد نمک

عوارض جانبی جدی تری هنگامی رخ می دهد که مصرف کنندگان مقدار زیادی نمک را در مدت زمان طولانی مصرف کنند.

افزایش سطح سدیم در جریان خون ، توانایی کلیه ها در حذف آب را کاهش می دهد ، بنابراین حجم کلی خون را افزایش داده و بر رگ های خونی بدن فشار وارد می کند. فشار خون بالا می تواند در نهایت منجر به سکته مغزی  و نارسایی احتقانی قلب شود . از آنجا که کلیه ها به طور مداوم برای دفع نمک اضافی کار می کنند ، می توانند به بیماری کلیوی مبتلا شوند .

مصرف زیاد نمک در مدت زمان طولانی نیز می تواند منجر به جمع آوری مایعات در بافت ها و حفره های بدن شود. علاوه بر این ، رژیم غذایی با سدیم بالا ممکن است بدن را در مقادیر کم دفع کند ، که در نهایت می تواند منجر به پوکی استخوان شود .
 

کاهش مصرف غذاهای پر سدیم

اولین قدم برای حفظ سطح سالم مصرف نمک ، آگاهی از غذاهایی است که سدیم بالایی دارند. این به شما این امکان را می دهد که در مورد میزان و تعداد دفعاتی که باید غذاهای پر سدیم مصرف کنید تصمیم گیری کنید.

میان وعده هایی مانند چیپس ، چوب شور ، غذاهای دریایی یا گوشت خشک شده و آجیل های شور نمک زیادی دارند. غالباً غذاهای کنسرو شده (لوبیا ، سبزیجات و سوپ ها) مانند غذاهای از قبل بسته بندی شده نمک به عنوان تقویت کننده طعم یا نگهدارنده اضافه کرده اند.

نمک رومیزی تنها ترکیب غنی از سدیم نیست. جوش شیرین و بیکینگ پودر همچنین دارای نمک زیادی هستند - مانند MSG و سس ماهی ، دو افزودنی رایج در آشپزی تایلندی.

به خاطر داشته باشید که نمک (سدیم) یک ماده مغذی ضروری است ، بنابراین مصرف بیش از حد کم می تواند بر سلامت شما نیز تأثیر منفی بگذارد. پزشک می تواند میزان مصرف نمک را بی خطر توصیف کند - میزان توصیه شده استاندارد یا کمتر ، بستگی به سلامتی شما دارد.